Vysoké Tatry 3. októbra (TASR) - Piloti Air Transpor Europe (ATE) spoločne s pracovníkmi Štátnych lesov (ŠL) TANAPu čakajú na vhodné letové podmienky, aby mohli zviesť z Tatier trosky vrtuľníka Mi 4, ktorý havaroval vo Veľkej Studenej doline pred 37 rokmi.
Podľa hovorcu ATE Pavla Svetoňa ráno 7. mája 1969 pracovníci Horskej služby (HS) mali ukázať novej letke pristávacie plochy v Malej a Veľkej Studenej doline. Do vrtuľníka nastúpil Bernard Jamnický a Eugen Šándory. Let šesťtonového kolosu, ktorý vôbec nebol vhodný na záchranu v horách, bol pokojný.
Vrtuľník obletel záver Veľkej Studenej doliny. Jamnický ukazoval posádke miesta, kde by mohla pristáť v prípade núdze, a kde by mohli obaja záchranári vyskočiť z vrtuľníka, aby potom zišli pešo na Zbojnícku chatu. Pri spúšťaní sa vrtuľník náhle stratil výšku a ocitol sa pod úrovňou kopca. Pilot v snahe vyhnúť sa nárazu, strhol riadenie. Vtedy vrtuľník zachytil smerovou vrtuľou o terén. Tá sa zlomila a stroj sa zrútil
\"Dvere na vrtuľníku boli otvorené. Eugen Šándory vidiac blížiacu sa pohromu z nich vyskočil. Na balvanoch sa však odtrhlo koleso, roztrhla sa zadná časť trupu a tá sa valila priamo na unikajúceho Eugena. Keď nastalo ticho, Eugen už nežil. Privalil ho roztrhaný trup vrtuľníka. Traja členovia posádky a Bernard Jamnický vyviazli z nehody so zraneniami. To všetko sa stalo približne 400 metrov od Zbojníckej chaty, \" uviedol Svetoň.
Bola to prvá nehoda vrtuľníka vo Vysokých Tatrách. Druhou bola tragická havária vrtuľníka v Mlynickej doline 25. júna 1979, kedy v jeho troskách zahynuli dvaja členovia posádky (Vladimír Bačák, Václav Dvořák) a štyria horskí záchranári (Bernard Jamnický, Pavol Huska, Martin Hudák, Štefan Eštočko). Piaty zo záchranárov Milan Kriššák zomrel o pár dní v nemocnici. Tretia nehoda sa stala 5. mája 1997, kedy v Doline Zeleného plesa vo Vysokých Tatrách po vysadení motora vrtuľníka SA 316B Alouette III pilot núdzovo pristál v teréne.